Konkurs malarski „Echa przeszłości, wizje przyszłości”

Fundacja Zakłady Kórnickie i Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu zapraszają młodych artystów do twórczego dialogu z historią i udziału w konkursie pod patronatem Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: „Echa przeszłości, wizje przyszłości”. Tematem jest Zamek Kórnicki – nie tylko architektoniczna perła Wielkopolski, ale też symbol patriotyzmu, mecenatu i tożsamości narodowej. Inspiracją staje się jego dziedzictwo, budowane przez rody Działyńskich i Zamoyskich. Artyści mają za zadanie spojrzeć na to miejsce nie jako muzeum przeszłości, lecz jako przestrzeń żywego dziedzictwa. Biblioteka Kórnicka, zbiory sztuki, unikalne arboretum i legenda Białej Damy tworzą tło dla współczesnych interpretacji. Konkurs zachęca do łączenia klasycznego malarstwa z nowoczesną wrażliwością. To szansa, by przekształcić historię w osobistą opowieść artystyczną. 

Czy historia może inspirować współczesną sztukę? Czy klasyczne malarstwo może spotkać się z nowoczesnym spojrzeniem? Ten konkurs to przestrzeń, gdzie młodzi artyści mogą eksplorować swoją kreatywność, czerpiąc z tradycji i przekraczając jej granice. Tematyka konkursu rzuca artystkom i artystom wyzwanie, aby nie tylko spojrzeli na spuściznę Zamku Kórnickiego jako pozostałość historii, ale także jako ewoluujące przestrzenie – lustra tego, kim jesteśmy i dokąd zmierzamy.

Zamek Kórnicki to miejsce o wyjątkowej wadze kulturowej i narodowej. Tytaniczna praca Tytusa Działyńskiego nad gromadzeniem księgozbiorów, pamiątek i dzieł sztuki, kontynuowana przez jego syna Jana i wnuka Władysława Zamoyskiego, przekształciła Kórnik w centrum intelektualne i duchowe. Zamek stał się nie tylko siedzibą rodu, ale i miejscem otwartym – biblioteką, archiwum pamięci narodowej, przestrzenią idei. Dziś ta spuścizna inspiruje kolejne pokolenia.

Dzięki spuściźnie Działyńskich i Zamoyskich Kórnik stał się ważnym ośrodkiem kultury i nauki, a Biblioteka Kórnicka, założona przez Tytusa Działyńskiego, pozostaje jednym z najcenniejszych polskich zbiorów rękopisów i starodruków. Zamoyscy kontynuowali tę misję, dbając o rozwój i ochronę dóbr narodowych. Działyńscy przyczynili się także do stworzenia unikalnego arboretum wokół Zamku, w którym rosną egzotyczne drzewa i rośliny sprowadzane z różnych zakątków świata. Park ten, pełen rzadkich gatunków, stanowi cenny element przyrodniczego dziedzictwa Kórnika i jedno z najstarszych arboretów w Polsce. Z zamkiem kórnickim związana jest również legenda o Białej Damie – duchu Teofili Działyńskiej, dawnej właścicielki zamku. Według opowieści, jej zjawa w białej sukni do dziś nawiedza mury Zamku.

Działyńscy – arystokratyczny ród wielkopolski, mecenasowie kultury i nauki, właściciele Zamku Kórnickiego. Szczególnie zasłużeni to Tytus i Jan Kanty Działyńscy, którzy zgromadzili cenne zbiory biblioteczne i rozwinęli arboretum. Zamoyscy – wpływowa rodzina magnacka, kontynuująca dziedzictwo Działyńskich w Kórniku. Władysław Zamoyski, dbając o ochronę dóbr narodowych, przekazał majątek narodowi polskiemu. Dzisiaj dziedzictwo Działyńskich i Zamoyskich funkcjonuje jako żywe źródło inspiracji – zarówno dla badaczy, jak i dla twórców kultury współczesnej, oferując przestrzeń dla reinterpretacji historii i dialogu między przeszłością a teraźniejszością.

Do udziału w konkursie zapraszamy:

  1. Uczniów klas trzecich, czwartych i piątych liceów plastycznych w Polsce – kategoria MINIATURA
  2. Studentów studiów malarskich oraz absolwentów studiów malarskich (do trzech lat od ukończenia studiów licencjackich/magisterskich) – kategoria OBRAZ BEZ GRANIC.

UWAGA: przed przystąpieniem do konkursu prosimy szczegółowo zapoznać się z regulaminem konkursu.

Przebieg konkursu

 Konkurs ma charakter otwarty, ogólnopolski, ma formułę dwuetapową, bezpłatną.

  • Praca konkursowa nie może naruszać praw osób trzecich, w szczególności autorskich praw majątkowych i osobistych ani praw pokrewnych, dóbr osobistych i materialnych. Nie może zawierać elementów mogących być uznanymi za niemoralne, wulgarne, obraźliwe, sprzeczne z dobrymi obyczajami, sprzeczne z prawem, elementów mogących naruszać ogólne przyjęte normy i zasady postępowania, w szczególności mogących obrażać uczucia religijne oraz stanowić jakiekolwiek przejawy dyskryminacji.
  • Praca konkursowa z zakresu sztuk malarskich może zostać stworzona w następującej formie: malarstwo olejne, akwarelowe, akrylowe.
  • Musi być dziełem oryginalnym i może posiadać swoją oryginalną nazwę własną nadaną przez autora pracy.
  • Należy zgłosić wyłącznie prace, które nie brały wcześniej udziału w innych konkursach lub projektach współfinansowanych ze środków publicznych.
  • Obowiązują dwie kategorie konkursu, gdzie każdy Uczestnik w swojej kategorii może przygotować nie więcej niż dwie prace konkursowe.
  • Przyjmowane będą prace malarskie wykonane tylko na płótnie, ewentualnie akwarele oprawione w pass-partout i antyramy z plexi – przygotowane do pełnego montażu.
  • Dostarczone prace muszą zawierać odpowiedni opis i oznaczenie co do kierunku ekspozycji pracy oraz powinny być wyposażone w niezbędne elementy umożliwiające ich montaż i ekspozycję.

I kategoria: dla Liceów Plastycznych w Polsce – uczniowie klas 3, 4 i 5: „Echa Przeszłości – wizje przyszłości” – MINIATURY

  • Prace wykonane w dowolnej stylistyce i technice malarskiej o maks. powierzchni 600 cm2 (np. 30×20 cm);
  • Wyzwanie dla precyzji i szczegółu. W tej kategorii liczy się mistrzostwo w małej formie. Czy potrafisz uchwycić wielką ideę w niewielkiej przestrzeni?

II kategoria: dla studentów i absolwentów studiów malarskich (do 3 lat od ukończenia studiów licencjackich / magisterskich) „Echa Przeszłości – wizje przyszłości” – OBRAZ BEZ GRANIC

  • Prace wykonane w dowolnej stylistyce i technice malarskiej z jednym warunkiem: żaden bok obrazu nie może przekroczyć 120 cm;
  • Swoboda w wyrazie. Od klasycznych technik po eksperymentalne podejście – tu liczy się siła przekazu i oryginalność.

Etap I konkursu do 10 września

  • Wstępna kwalifikacja prac (w obu kategoriach) do wystawy pokonkursowej na podstawie przesłanych elektronicznych reprodukcji i formularzu zgłoszeniowego;
  • Po przesłaniu pracy konkursowej nie można w niej już dokonywać żadnych zmian;
  • Do dnia 10 września 2025 na adres: konkurs.echa-przyszlosci@uap.edu.pl należy przesłać w jednym mailu:
    •  reprodukcje zgłaszanych prac lub link do pobrania pracy z serwisów do przesyłania plików (np.: Dropbox, WeTransfer) lub poprzez udostępnienie organizatorowi dysku google. W przypadku wysłania pracy w postaci linku praca konkursowa musi pozostać w nieograniczonym dostępie dla organizatora również po zakończeniu konkursu;
    • pliki należy przygotować w formatach możliwych do otwarcia na komputerach PC. parametry prac: format JPG, rozdzielczość 300 dpi, dłuższa krawędź max 3000 pikseli, min. 1200 pikseli;
    • opis każdej z prac: nazwisko, imię, tytuł, technika, wymiar (wys. × szer. w cm), data powstania pracy,
      przykład: Kowalski Jan_Pejzaż_akryl na płótnie_100x70 cm_2025.jpg;
    • wypełnioną Kartę Zgłoszenia (wraz ze zgodą na wykorzystanie wizerunku – dotyczy tylko kategorii MINIATURA).

Pobierz: załącznik nr 1. Karta zgłoszenia.

ETAP II KONKURSU – od 23 września 2025 r.

  • Kwalifikacja prac wraz z ogłoszeniem listy wytypowanych uczestników jest jednoznaczna z zaproszeniem do udziału w wystawie konkursowej;
  • Do dnia 10 października 2025 roku pod adres wskazany przez Organizatora (decyduje data stempla pocztowego) należy dostarczyć (osobiście lub przesyłką na koszt własny) oryginały zakwalifikowanych prac do II etapu konkursu;
  • Jury ma prawo do zweryfikowania decyzji podjętych podczas pierwszych obrad i odrzucenia prac, których oryginał odbiega od przesłanej wersji elektronicznej;
  • Szczegółowe informacje dotyczące etapu II zostaną przekazane w formie e-maila zwrotnego do wytypowanych Uczestników oraz zostaną opublikowane przez Organizatora na stronie internetowej i za pomocą mediów społecznościowych;
  • W październiku 2025 r. przewidziany jest wernisaż prac zakwalifikowanych do II etapu wraz z ogłoszeniem laureatów konkursu. Szczegółowe daty zostaną opublikowane przez Organizatora na stronie internetowej oraz za pomocą mediów społecznościowych.

Nagrody

Konkurs ma na celu ocenę prac i wyłonienie 3 nagród głównych (brutto) w każdej kategorii:

KATEGORIA OBRAZ BEZ GRANIC:

  • Grand Prix – 10 000 zł
  • II Nagroda – 6 000 zł
  • III nagroda – 4 000 zł

KATEGORIA MINIATURA:

  • Grand Prix – 3 000 zł
  • II Nagroda –  1 500 zł
  • III nagroda – 1 000 zł

Rozstrzygnięcie konkursu

  • Organizator powoła Jury, które na podstawie wersji elektronicznych prac dokona kwalifikacji prac do II etapu Konkursu.
  • Każdy Uczestnik II etapu otrzyma dyplom uczestnictwa w wystawie konkursowej.
  • Rozstrzygnięcia Jury są ostateczne i nie przysługuje od nich odwołanie.
  • Zostaną ocenione pojedyncze prace, a nie zestaw prac.
  • Jury zastrzega sobie prawo do niewyłonienia zwycięzców Konkursu (zarówno całości, jak i poszczególnych kategorii), nieprzyznania nagród, a także zakończenie Konkursu bez podawania przyczyn.
  • Dzieła (egzemplarze fizyczne) nagrodzone Grand Prix oraz drugą i trzecią nagrodą stają się własnością Fundacji Zakłady Kórnickie z momentem przyjęcia nagrody przez uczestnika. Autorzy nagrodzonych dzieł przenoszą autorskie prawa majątkowe na polach eksploatacji wskazanych w §8 ust. 2 regulaminu konkursu.
  • Fundacja Zakłady Kórnickie niezależnie od werdyktu jury zastrzega sobie prawo do możliwości zawarcia odrębnej umowy z innymi uczestnikami, którzy nie zostali nagrodzeni, w celu nabycia egzemplarza pracy wraz z autorskimi prawami majątkowymi. Strony przyszłej umowy zobowiązują się negocjować warunki umowy w dobrej wierze, biorąc pod uwagę cele i wartość nagród w konkursie.
  • Organizator dopuszcza możliwość przyznania dodatkowych nagród i wyróżnień w szczególności od pozyskanych partnerów, sponsorów i patronów medialnych. Jednocześnie Organizator zastrzega, iż Jury Konkursu może nie przyznać poszczególnych nagród, przyznać nagrody ex aequo lub zmienić liczbę i wysokość nagród.

Terminarz

ETAP I
Do 10 września 2025 r.

 

przyjmowanie zgłoszeń do pierwszego etapu Konkursu;

 

23 września 2025 r. ogłoszenie wyników pierwszego etapu kwalifikacji Konkursu;

 

ETAP II
23 września -10 października  2025 r. przyjmowanie oryginałów prac zakwalifikowanych do II etapu Konkursu (Uniwersytety Artystyczny w Poznaniu);

 

22 października 2025 r.

 

wernisaż wystawy, ogłoszenie wyników i wręczenie nagród laureatom;
do końca 2025 r. zwrot prac Uczestnikom wystawy w formie osobistej lub przesyłką na koszt Uczestnika po wcześniejszym uzgodnieniu.

Uwagi

  • Prace konkursowe złożone po terminach wskazanych wyżej oraz niepełne lub błędnie wypełnione formularze zgłoszeniowe i opisane prace podlegają odrzuceniu ze względów formalnych i nie będą brały udziału w Konkursie.
  • W uzasadnionych przypadkach Organizator może podjąć decyzję o przesunięciu terminów wskazanych w terminarzu. Decyzję tę upublicznia na swojej stronie internetowej lub za pomocą mediów społecznościowych.
  • Praca Uczestnika nie może być wycofana z Wystawy przed terminem zakończenia ekspozycji. Uczestnik nie może życzyć sobie wcześniejszego odesłania prac.
  • Zgłoszenie pracy konkursowej jest jednoznaczne z akceptacją postanowień regulaminu niniejszego konkursu.
  • Organizator nie ubezpiecza prac ani nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie, uszkodzenie przesyłek powstałe podczas ich transportu (zarówno na konkurs, jak i przesyłki zwrotnej) lub wskutek wadliwego opakowania przez Uczestnika. Organizator nie ponosi kosztów przesyłki ani zwrotu prac. Nie odpowiada również za prace nieodebrane przez Uczestników. Zwrot prac będzie możliwy w formie osobistej lub przesyłką na koszt Uczestnika po wcześniejszym uzgodnieniu (patrz § 5. Warunki uczestnictwa w Konkursie).
  • Organizator zastrzega sobie możliwość wykorzystania prac konkursowych do publikacji (między innymi w Internecie) i druku na cele związane z działalnością Organizatora, a także w związku z promocją Fundacji Zakłady Kórnickie oraz Konkursu (patrz: § 8. Wykorzystanie prac konkursowych).
  • Administratorem danych osobowych Uczestników jest Fundacja Zakłady Kórnickie. Fundacja gromadzi i przetwarza dane osobowe Uczestników wyłącznie w celu organizacji Konkursu, jego promocji, identyfikacji Uczestników z właściwą pracą konkursową, a także w związku z ogłoszeniem wyników Konkursu (patrz: 9. Informacja o przetwarzaniu danych osobowych oraz wizerunku).
  • Organizator zastrzega sobie prawo wprowadzania zmian w regulaminie. Wszystkie zmiany będą upubliczniane natychmiastowo poprzez zamieszczenie aktualnej wersji regulaminu na stronie internetowej fzk.pl/projekty/-konkurs-malarski lub za pomocą mediów społecznościowych (patrz: 10. Postanowienia końcowe).
  • Pytania na temat konkursu można kierować na adres sekretariat@fzk.pl.

UWAGA: przed przystąpieniem do konkursu prosimy szczegółowo zapoznać się z regulaminem konkursu.

Pobierz pełen regulamin konkursu.

Pobierz kartę zgłoszenia.